Faccebook Google Twitter Youtube RSS

Samba

Een ritmische en levendige dans met veel korte en snelle bewegingen. Bij deze dans maken de paren gebruik van de gehele vloer (progressieve dans). De vloer wordt bij de Samba als optochtvloer gezien. In deze dans ligt het accent op de tweede tel van de maat. Op wedstrijden duurt de Samba ca. 1,5 - 2 minuten en is de officiële snelheid van deze dans vastgesteld op 50 bpm. De nadruk van deze dans ligt op de typische bounce beweging die eigenlijk alleen in de Samba gedanst worden.

Onstaan in Afrika, maar veruit ontwikkelt in Brazilië. De Samba is bij uitstek de Braziliaanse carnavalsdans. En eigenlijk zou dat al genoeg moeten zeggen over uitstraling die bij deze dans hoort. Plezier en vrolijkheid staan veruit voorop. Vrolijke losse bewegingen zijn dan ook karakteristiek voor de Samba.

 

Cha-Cha

 

 

Een levende en ondeugende dans met veel korte en snelle bewegingen. Deze dans is een positie dans, dit betekent dat er weinig afstand afgelegd wordt op de vloer. In deze dans ligt het accent op de eerste tel van de maat. Op wedstrijden duurt de Cha-Cha ca. 1,5 - 2 minuten en is de officiele snelheid van deze dans vastgesteld op 30 bpm. De timing van de bewegingen is het allerbelangrijkst bij de uitvoering van deze dans.

 

Een heerlijke dans om je op uit te leven. Waar het allemaal om draait zijn de dynamische bewegingen. Deze dans heeft een zeer passionele oorsprong en dit zou je dan ook moeten uitbeelden tijdens het dansen. Niets aan serieuze gedachten tijdens de Cha-Cha. Plezier, lol en vooral het ondeugende karakter van deze dans moeten naar voren komen op de vloer. Heerlijk eens niet nadenken, gewoon doen wat de muziek en je hart zeggen.

Deze dans werd voor het eerst gezien in de danszalen van Amerika zo rond 1950. Het was een logisch vervolg op de Mambo, van waaruit de dans ontwikkeld is. Kort nadat de Mambo werd geïntroduceerd begon dit ritme aan populariteit te winnen. Een ritme dat uiteindelijk beter bekend werd dan alle andere Latin dansen. De interpretatie van de Cha-Cha muziek zou een vrolijke, zorgeloze en brutale sfeer moeten creëren. Onlangs is besloten om de naam in te korten tot Cha-Cha.

 

Rumba

 

 

Een gepassioneerd verhaal over de liefde en het spanningsveld tussen man en vrouw. Ook deze dans is een positie dans. In deze dans ligt het accent op de vierde tel van de maat. Op wedstrijden duurt de Rumba ca. 1,5 - 2 minuten en is de officiele snelheid van deze dans vastgesteld op 27 bpm. Voor de vrouw is de verleidelijke heupbeweging het belangrijkst, terwijl de man naast zijn heupen met zijn gehele lichaamsbeweging de vrouw probeert te imponeren.

 

De Rumba draait geheel om het verleiden en imponeren van de andere sexe. Op langzame opzwepende muziek probeert de dame de heer te verleiden en uit te dagen, om hem dan direct weer af te wijzen, terwijl de heer de dame probeert te imponeren en duidelijk laat zien dat hij geïnteresseerd is (kat- en muisspel). De Rumba is een erotisch gepassioneerde dans waarbij de bewegingen van het lichaam het focuspunt zijn voor de uitvoering van de dans. Dit laatste vereist een goede timing en goed geplaatste dynamische bewegingen. Vooral de dame maakt bij deze dans de show en de heer (sorry heren) is puur aanwezig om de aandacht nog meer op de dame te vestigen en haar te aanbidden.

 

Door de slavenhandel kwamen veel negers in Amerika die een eigen cultuur meenamen. De Rumba ontwikkelde zich als een Cubaanse dans. Ondanks het feit dat de dans vele vormen kent, is de Cuban-Rumba de gestandaardiseerde dans. In zijn huidige vorm van basisfiguren, behoud de dans de jarenoude geschiedenis van de vrouw die probeert de man te beheersen door haar vrouwelijke charmes te gebruiken. In een goed gechoreografeerde dans zal er altijd een element van plagen en weglopen zijn; de man wordt gelokt en dan afgewezen. De sensuele en erotische bewegingen van de dame worden door de man beantwoord door middel van zijn bewegingen, zijn verlangen naar haar in zijn pogingen om zijn mannelijkheid te bewijzen door psychische overheersing. Op het einde mislukt dit 'natuurlijk' altijd.

 

 

Paso Doble

 

Zet de muziek op en iedereen waant zich in Spaanse sferen. Een volle arena in de Spaanse zon en de matadors met hun capa, de rode doek, komen de arena binnen. De spanning stijgt en zo ook de temperatuur, en de ideale omstandigheden voor het temperament dat bij de Paso Doble hoort, zijn gecreëerd. Bij deze dans maken de paren gebruik van de gehele vloer (progressieve dans). Tijdens het dansen ligt geen accent op een bepaalde tel, maar wel op bepaalde delen van de muziek (highlight) Op wedstrijden duurt de Paso Doble ca. 1,5 - 2 minuten en is de officiële snelheid van deze dans vastgesteld op 62 bpm. Vooral de "lopende" bewegingen van de heer staan centraal tijdens deze dans.

 

Bij de Paso Doble is de heer de matador en de vrouw de rode cape (niet de stier zoals vaak nog gedacht wordt). In deze dans zijn naast de invloeden van de stiergevechten, veel invloeden van de Flamenco terug te vinden (apèl). De man heeft een overheersende en trotse houding. Hij straalt macht en waardigheid uit. Deze dans verbeeld de status van de matador en moet in zijn geheel een energieke en krachtige indruk maken bij het publiek. De dame verbeeld de cape van de matador en volgt als het ware de bewegingen van de heer en is één met deze bewegingen. Zonder twijfel een Spaanse dans, maar ook in Mexico al heel vroeg ontdekt. De dans raakte hier in 1920 al erg in zwang.

 

Jive

 

De jive is de laatst ontwikkelde Latijns-Amerikaanse dans en is rond 1940 ontwikkeld uit de "jitterbug", door de Amerikaanse soldaten meegebracht naar Europa tijdens de Tweede Wereldoorlog. Er zijn ook invloeden van Rock & Roll, bebop en de Swing (dans) Americaanse Swing maar zonder de acrobatische elementen.

 

Jiven wordt ook wel gebruikt als verzamelnaam voor verschillende dansen waaronder de Lindy Hop, Shag, Shag Hop, Jitterbug, Rock 'n Roll, Boogie Woogie, Style Swing.

 

Jive is één van de vijf latin-dansen. De meeste figuren worden gedanst op basis van 6 tellen, dus anderhalve maat. Sommige zoals de link-and-whip worden op 8 tellen gedanst. De houding is losser in vergelijking met andere latin-dansen zoals chachacha, rumba of paso doble. De jive wordt gedanst op een tempo van 42/44 maten per minuut.